Asociațiile pacienților și Colegiul Medicilor din Municipiul București, acțiuni comune pentru îmbunătățirea relației medic-pacient

2017.03.29, Anunț

Cuvintele cheie validate de consultarea publică (chestionar online): comunicare, pregătire profesională, educarea publicului, încredere, respect

Comunicarea, încrederea, respectul pentru medici și educarea publicului larg sunt dezideratele medicilor și pacienților pentru a construi o relație durabilă. Acestea sunt și rezultatele unor consultări online efectuate în perioada decembrie 2016-ianuarie 2017 a Colegiului Medicilor din Municipiul București (CMMB). Scopul consultării online, atât a medicilor bucureșteni cât și a pacienților, a fost de a identifica modalități prin care relația medic-pacient să fie îmbunătățită, iar calitatea actului medical să crească. Rezultatele chestionarelor au fost discutate de membrii Biroului Executiv al CMMB cu reprezentanții asociațiilor de pacienți.

"Ne-am bucurat să constatăm că pacienții apreciază drept bună și foarte bună relația cu medicul (73%: dintre care 49% foarte bună, 24% bună). Doar în 12% din cazuri relația este considerată drept nesatisfăcătoare. Comunicarea informațiilor necesare pacientului a fost considerată drept nesatisfăcătoare sau a lipsit în 15% din cazuri", a declarat prof. dr. Cătălina Poiană, președintele Colegiului Medicilor din Municipiul București. "Poate nu pare mult, dar ne dorim ca aceste aspecte să tindă spre zero, așa că vom detalia în discuții cu medicii cauzele lipsei de comunicare, de informare", a subliniat prof. dr. Cătălina Poiană.

Timpul scurt alocat vizitei generează, însă, nemulțumiri deopotrivă medicilor și pacienților.

Atât medicii cât și pacienții identifică "încrederea" drept un factor important, care influențează calitatea relației și rezultatul tratamentului! Marea majoritate a medicilor apreciază drept bună și foarte bună relația cu pacienții (88%). Principala problemă întâmpinată în relația cu pacientul este lipsa încrederii/a respectului, spun medicii. Urmează lipsa educației pacienților, informațiile luate de pe internet și restricțiile birocratice/de sistem, arată rezultatele chestionarelor.

Pentru a valorifica mesajul transmis de medici și pacienți prin aceste consultări, ne propunem focalizarea asupra a ceea ce putem schimba, a aspectelor care țin de aria noastră de competență, a spus președintele CMMB.

"Vom folosi datele colectate pentru a arăta decidenților că este nevoie de mai mulți medici, astfel încât medicul să poată petrece mai mult timp cu fiecare pacient în parte, și vom încerca să convingem Casa de Asigurări de Sănătate să mărească timpul consultației. De asemenea, vom propune ca în timpul rezidențiatului, indiferent de specialitate, tinerii medici să participe la cursuri de comunicare și, mai ales, să fie abilitați să stea mai mult de vorbă cu pacienții, pe înțelesul acestora", a concluzionat prof. dr. Cătălina Poiană.

Comunicarea este o dimensiune a relației medic-pacient care poate fi îmbunătățită prin efortul asociațiilor de pacienți și a organizațiilor profesionale ale medicilor. Este o cerință a pacienților (majoritatea consideră cursurile de comunicare drept obligatorii), conștientizată pe deplin de medici. Mai mult, Universitatea și Colegiul Medicilor de la nivel local sunt identificate drept responsabii pentru furnizarea acestor cursuri. Pregătirea profesională continuă este alt domeniu unde CMMB poate interveni direct. CMMB a acționat, deja, în ultimul an, pentru creșterea nivelului de pregătire profesională și pentru îmbunătățirea comunicării.

Programele derulate de CMMB vin în sensul solicitărilor medicilor și pacienților, așa cum arată rezultatele consultărilor publice online: CMMB a investit mai mult în EMC și comunicare (conferința CMMB, noul site, consultări online) și în educația publicului pentru sănătate.

Reprezentanții asociațiilor de pacienți au propus CMMB participarea în comun la conferințe, forumuri și seminarii. În cadrul acestor întâlniri, medicii vor afla mai multe despre activitatea asociațiilor, astfel încât pacienții cu unele afecțiuni cronice să poată fi îndreptați către asociațiile de profil. În acest fel, pacienții vor avea mai multe informații corecte despre boala cu care au fost diagnosticați.

De asemenea, s-a propus ca pe site-urile societăților medicale să apară și o pagină dedicată pacientului, cu informații corecte, dar pe înțelesul publicului larg. Asociațiile de pacienți au propus chiar să se ocupe de unele module de cursuri de comunicare pentru medici, dar și de extinderea acestora la nivelul asistenților medicali. O altă propunere venită din partea reprezentanților pacienților a fost cea de schimb de informații pentru pacienți de pe site-urile asociațiilor pe site-urile societăților medicale și viceversa.

Asociațiile de pacienți au propus și un parteneriat CMMB pentru puncte de vedere comune în unele situații prezentate în mass-media care influențează negativ relația dintre medic și pacient.

La masa rotundă au participat prof. dr. Cătălina Poiană, președintele CMMB; prof. dr. Bogdan Popescu; vicepreședinte CMMB; conf. dr. Horia Bumbea, vicepreședinte CMMB; dr. Adriana Mihalaș, secretar Bex CMMB; repezentanți ai Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC), ai Alianței Pacienților cu Afecțiuni Autoimune, ai Asociației Pavel,  Asociației pentru Sprijinirea Pacienților cu Tuberculoză Multi-drog Rezistentă, Alianței Pacienților Cronici din România, Asociației Pacienților cu Tumori Neuroendocrine din România, Asociației Române de Hemofilie, Asociației Pacienților cu Afecțiuni Hepatice și Federației Asociațiilor Diabeticilor din România.